Sankt Gallen (CH)

Drie tunnels worden gerenoveerd als onderdeel van de algehele renovatie (UPlaNS) St. Gallen West – St. Gallen Oost.

Tunnel Rosenberg (TROS)

De Rosenbergtunnel is een tunnel met twee buizen in de snelweg N01 en werd in 1987 geopend. De tunnel is in zijn huidige staat 1,44 km lang en is uitgerust met een dwarsventilatiesysteem met geconcentreerde rookafzuiging (afvoerluchtschuif) in geval van een incident. De twee tunnelcontrolecentra Olma en Hätteren zijn elk uitgerust met 2 ventilatoren voor luchttoevoer. Geconcentreerde rookafzuiging vindt plaats via 2 afzuigventilatoren in het ventilatiecentrum Hätteren.
De tunnel voldoet in verschillende opzichten niet meer aan de huidige eisen en de meeste systemen hebben het einde van hun levensduur bereikt. Een uitgebreide renovatie is gepland vanaf 2024. Er is een ventilatiesysteem nodig met geconcentreerde rookafvoer en straalventilatoren om de longitudinale stroming te regelen. Bovendien worden de ventilatoren voor de luchttoevoer vervangen door de installatie van longitudinale ventilatie als onderdeel van de ÜRO. Hierbij wordt rekening gehouden met de verlenging van de tunnel tot ongeveer 1,6 km. De reden voor de vervroegde omschakeling naar een langsventilatiesysteem is het feit dat een groot deel in het oosten niet langer kan worden bediend door de luchtafvoer en luchttoevoer en het feit dat de luchttoevoer bij het oostportaal niet langer beschikbaar is vanwege het ÜRO-project.

Tunnel Stephanshorn (TSTE)

De Stephanshorntunnel is een cut-and-covertunnel met twee buizen in de N01 en werd geopend in 1987. Hij heeft een lengte van 570 meter en grenst in het westen aan de Harzbüchelgalerij, die aan één kant open is in het noorden. De tunnel loopt ruwweg in W-O richting. De Rosenberg-tunnel volgt 1,5 km naar het westen in de richting van Genève. De Lindental-galerij (400 m), die via de Spinnerei-brug verbonden is met de Harzbüchel-galerij, is niet relevant vanuit het oogpunt van ventilatie. De tunnel wordt gebruikt door tweerichtingsverkeer.

Tunnel Schoren (TSCH)

De ca. 1,2 km lange Schorentunnel met twee buizen verbindt de N01 met het stadsnet van St. Gallen en werd in 1987 opengesteld. Aan elk uiteinde van de tunnel zijn de buizen verdeeld in 2 op- en afritten, zodat de Schorentunnel in totaal 4 op- en 4 afritten heeft. De tunnel is uitgerust met een langsventilatiesysteem. De tunnel voldoet in verschillende opzichten niet meer aan de huidige eisen en de meeste installaties hebben het einde van hun levensduur bereikt.

Belangrijkste werkzaamheden

Rosenberg-tunnel (TROS)

  • Demontage en vakkundige verwijdering van 4 axiaalventilatoren (Centrale Hätteren en centrale Olma)
  • Demontage en vakkundige verwijdering van 2 afzuigventilatoren incl. afsluitkleppen (Hätteren)
  • Levering, installatie en inbedrijfname van 4 afzuigventilatoren incl. afsluitkleppen (2x Hätteren + 2x Olma)
  • Levering, installatie en inbedrijfname van 16 straalventilatoren voor langsventilatie
  • Levering, installatie en inbedrijfname van 30 brandkleppen en 2 scheidingskleppen

Stephanshorntunnel (TSTE)

  • Levering, installatie en inbedrijfstelling van 8 straalventilatoren

Schorentunnel (TSCH)

  • Demontage en vakkundige verwijdering van de 2 afzuigventilatoren uit centrale Kreuzbleiche
  • Demontage en vakkundige verwijdering van het afbuigrooster in centrale Kreuzbleiche
  • Demontage en vakkundige verwijdering van 27 straalventilatoren
    Levering, montage en inbedrijfname van 21 straalventilatoren

Omvang van de levering

  • 2 horizontale hydraulisch verstelbare afzuigventilatoren
  • 2 verticale hydraulisch verstelbare afzuigventilatoren
  • 45 straalventilatoren
  • Geluiddempers
  • Afvoerlucht- en scheidingskleppen

Zitron Nederland B.V. is een bedrijf dat een vooraanstaande positie op de Europese markt inneemt als producent van ventilatiesystemen voor spoor- en verkeerstunnels. Zitron Nederland B.V. mag zich met recht “Specialisten in tunnelventilatie” noemen.