Harpfnerwand (AT)

De 2.597 m lange Harpfnerwandtunnel in het Zillertal werd in 1965 gebouwd als onderdeel van de bouw van de cementcentrales om het bouwverkeer af te wikkelen. Dit maakte het mogelijk om de Dornaubergkloof te omzeilen, die op dat moment nog niet was ontwikkeld en ongeschikt was voor zwaar vrachtverkeer. Het grootste deel van de tunnel werd gebouwd zonder binnenbekleding. De tunnel was ontworpen voor het transport van onderdelen van de elektriciteitscentrale. De rijbaan werd ontworpen als een betonnen rijbaan. Op de vluchtstroken werden kabelgoten van gewapend beton aangelegd, waarin een energievoorzieningssysteem kon worden geïnstalleerd.

Ventilatie uitbouw

Voor de plaatsing van nieuwe straalventilatoren zijn in totaal 6 plafonduitsparingen boven het wegdek nodig. Om een zo gelijkmatig mogelijke luchtstroom mogelijk te maken, worden de uitsparingen gebouwd met afschuiningen in de lengterichting om de stromingsverliezen te beperken.

De straalventilatoren worden paarsgewijs opgehangen in de uitsparingen. De ventilatoren moeten aan het tunnelplafond worden gemonteerd met behulp van een special bevestigingsframe als systeemgebonden accessoire.

Leveringsomvang

In totaal levert en installeert Zitron 12 straalventilatoren met een diameter van ø1120 mm inclusief ophangframes, trillingsbewaking, afbuigroosters en valbeveiligingen.

Zitron Nederland B.V. is een bedrijf dat een vooraanstaande positie op de Europese markt inneemt als producent van ventilatiesystemen voor spoor- en verkeerstunnels. Zitron Nederland B.V. mag zich met recht “Specialisten in tunnelventilatie” noemen.